حدس هایی درباره آینده مذاکرات هسته ای/ شرایط ‘پسا مسقط’ چگونه است؟
 
دفاع مقدس
8سال دفاع مقدس
 
 

 علی شاهدیان، ایران هسته ای- ناظران در تهران عقیده دارند نشانه های اندکی وجود دارد که بر اساس آن بتوان نتیجه گرفت مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 نجات خواهد یافت.

روز 3 آذر (24 نوامبر) آخرین زمانی است که دو طرف فرصت دارند یک توافق جامع بلند مدت درباره برنامه هسته ای ایران را نهایی کنند.

این در حالی است که دیپلمات ها در تهران مذاکرات مسقط را یک گام بزرگ رو به عقب می دانند.

برخی شنیده ها حکایت از آن دارد که امریکایی ها در این مذاکرات حاضر نشده اند به طور رسمی بیش از 4500 ماشین را در ایران بپذیرند.

همچنین زمان عادی شدن پرونده ایران در مسقط، چیزی حدود 30 سال پیشنهاد شده است.

متقابلا، طرف امریکایی هیچ پیشنهاد معناداری درباره تحریم ها ارائه نکرده است.

مطابق پیشنهادهای فعلی که امریکا روی میز گذاشته، از ایران می خواهد بخش بزرگی –تقریبا همه- زیر ساخت هسته ای خود را برچیند و در ازای آن صرفا یک جدول زمانی بیش از 10 ساله برای تعلیق بخشی –ونه همه- تحریم ها ارائه می کند.

کارشناسان می گویند به این ترتیب چیزی که امریکا از ایران می خواهد این است که همه چیز را واگذار کند و در مقابل هم هیچ چیز نخواهد.

دوره زمانی مدنظر امریکا هم آنچنان بلند طراحی شده است که حقیقتا هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند دورنمای فضای سیاسی پس از آن دوران در تهران و در واشینگتن چه خواهد بود.

 یک دیپلمات ارشد در تهران به «ایران هسته ای» گفت: «وضعیت را می توان اینطور توصیف کرد که امریکایی ها آشکارا می خواهند از ایران یک امتیاز بزرگ بگیرند ولی امتیازهایی را که خود باید روی میز بگذارند به آینده ای بلند مدت، به شدت مبهم و عمیقا مشروط احاله بدهند».

کارشناسان عقیده دارند با وجود اینکه دولت حسن روحانی به شدت علاقمند به نهایی کردن یک توافق با 1+5 است، شرایط فعلی به آن اجازه این کار را نخواهد داد.

حداکثر چیزی که فعلا می توان انتظار داشت این است که گفت وگو برای مدت زمان مشخصی در آینده تمدید شود و البته پس از آن زمان هم چشم اندازی برای تمدید مذاکرات وجود نخواهد داشت.

برخی ناظران می گویند هنوز نمی توان با قاطعیت گفت که در شب 3 آذر چه اتفاقی رخ خواهد داد اما این موضوع منتفی نیست که در دقایق پایانی مصالحه ای حاصل شود.

برخی طرف ها ابراز علاقه کرده اند که دو طرف به جای یک معامله شامل جزئیات، معامله ای کلی بر سر یک سلسله اصول انجام داده و مذاکره درباره جزئیات را ادامه بدهند.

حدس زده می شود سفر امروز یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان به تهران در همین راستا باشد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 3 آذر 1393برچسب:, :: 21:34 :: توسط : محمد رضا بوربور شیرازی

درباره وبلاگ
این وبلاگ درمورددفاع مقدس می باشد
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دفاع مقدس و آدرس defaemoghadas1359.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 53
بازدید دیروز : 107
بازدید هفته : 398
بازدید ماه : 394
بازدید کل : 107838
تعداد مطالب : 122
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1